5 mars 2013

Mimmis cookalong

Let me present to you: "Mammas biffar" (tror inte ni fått recept på dem förr?) och en rotfrukt-grönsak-ugnsgrej. Enkelt, billigt och GÖTT!

 Du behöver 5 ingredienser till biffarna: 500g maletkött, 1 ägg, 0,5 dl skorpsmulor, nåt färskostliknande (ca 100g) och ½ påse fransk löksoppa
 I receptet ska man egentligen använda Creme bonjour cuisine (såndär runda burkar, finns i många olika smaker), men eftersom jag är fattig studerande använder jag budgetvarianten: färskost med franska örter - 0,99€ på Lidl! Funkar precis lika bra.
 Blanda ihop allt till en jämn smet
 Gör biffar eller rulla köttbullar. Brukar få ca 10 biffar av denhär satsen
Skala och klyfta potatis. Krydda på redigt med kryddor!
Jag använde: salt, örtsalt, pepparmix, paprikapulver, chilipulver, grillkrydda, oregano, basilika och dill.
 Hacka på lite röd och gul paprika, några morötter och broccoli om man så önskar. Peppra ännu ett varv med svartpeppar, och häll över några matskedar matolja/olivolja.
Skjutsa in grönsakerna i 200 graders ugn ca 45min. Biffarna tar ca 15min, så sätt in dem i slutet.
 Använder du Creme bonjour cuisine är det gott att använda överslappet som sås! Jag fick klara mig utan...
Biffarna är nästan lika goda kalla, så dem kan man t.ex. äta som mellanmål följande dag. Eller frys in/sätt i kylen så har du till flera dagar!
Detta räckte till ca 3 portioner mat för mig.

Good luck!

4 kommentarer:

  1. Grönsaksblandningen sir så goo ut! Vafö kan int ja å byri tyck om grönsaker?! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. prov laga e! he gar jo ti lägg mest päärona å san na grönsaker do tycker om, man kan jo lägg vilka som helst som passar i ugn :)

      Radera
    2. problemet er bara he att ja int kan koma på en ENDA grönsak jag sku tyck om :D "Krantt-lisa" in action ;)

      Radera
    3. ojdå! he va paha... tycker do påsant int om morot?! ho sko e va om do bara sko prov laga hede tå. he smakar jo int så myki tå e ha vari i ugnen å man ha krydda myki :)

      Radera