23 september 2014

Finlandssvenska bloggare

Så jag antar att de flesta här i Österbotten börjar vara bekanta med Facebook-gruppen Finlandssvenska bloggare, som fina Maria varit med och grundat. En grupp som först kanske bara var tänkt som en samlingspunkt för alla finlandssvenska bloggare, men som blev mycket mer: Ett MEKKA för alla finlandssvenskar på jakt efter nya och gamla bloggar och bekantskaper!

Själv är jag riktigt fascinerad över denna grupp och detta fenomen. Visst, nog visste jag från förr att det fanns en hel del som bloggar här i svenskfinland. Men sådär många trodde jag då aldrig att vi var! Det är så roligt att scrolla igenom de olika kategorierna på jakt efter nya, inspirerande människor, bilder, berättelser. Har redan lagt till flera nya bloggar i min Bloglovin'-lista, tack vare gruppen Finlandssvenska bloggare! Periodare som jag är med inspirationen och motivationen till bloggning så har gruppen verkligen hjälpt mig med inläggen. Märker redan nu att jag har många nya idéer på lager, och redan det faktum att mitt utkast innehåller 10+ inlägg hela tiden är ett bra tecken! Så har ni bloggtorka och absolut ingen motivation till att skriva annat än vardagsinlägg kan jag varmt rekommendera en titt på "framväggen" i Facebook-gruppen. Där har jag fått många goda idéer de senaste veckorna!

En annan sak som cirkulerat på var och varannan blogg sen gruppen startades (just för att man får inspiration av varandra) är en lista på vilka finlandssvenska bloggar man läser. Kan ju inte vara sämre själv, utan tänkte publicera en här och nu. Jag följer gaaanska många bloggar via Bloglovin', som jag förresten tycker är ett riktigt bra verktyg. Hela 25 bloggar finns i min lista, några aktivare än andra. Här tänkte jag nu lista dem allihopa (de finlandssvenska av dem förstås), för att ni inte ska missa nån. En kort beskrivning ska ni få också, så ni förstår att svenskfinland är litet och att om man inte känner nån från förr, så kan man börja göra det via bloggarnas värld.

Varsågoda, finlandssvenska bloggar jag läser:

Anki beundrade jag som liten högstadieflicka på Sursik-disco. Ännu idag är hon lika vacker, och skriver om livet som trebarnsmamma. I Jeppis bodde vi bara ett stenkast från varandra, och jag är via bekanta bekant med hennes lillasyster Malin. Som jag sa, världen är liten!

Carro har enligt mig en av de bästa bloggarna i svenskfinland. Det är ingen skillnad vad hon skriver om så gör hon det på ett intressant och humoristiskt sätt! Carro minns jag från utbytestiden i JG, minns att Linn och jag såg henne och Heidi och sa att "demde två e jo enda som e lika högljudd som vi!". Dessutom är Carros sambo Robert från Nykaabi precis som mig, och min mamma och hans mamma är dessutom bra bekanta.

Jenny har jag känt sen lågstadiet då vi började brevväxla. I högstadiet blev vi goda vänner, hade en paus i Yrkes men sen hamnade vi på samma klass vid BI. Jenny berättar om husrenovering, och snart ska hon och Teemu också få sitt första barn!

Carros blogg har jag hittat via Janinas och Christinas bloggar. Hon är en utflyttad Vöråbo som numera huserar i Sverige. Har inte följt Carro så länge, men hon skriver om livet på andra sidan pölen.

Stina är en av Kalles systers bästa kompisar, och var också ordförande i studentföreningen vid BI när jag gick fösta året. Det var bland annat hon som lockade med mig i Kåren, och gjorde mig intresserad av studentföreningsverksamheten. Stina bloggar om sin vardag i allmänhet.

Therese gick på min klass i Yrkes och skriver om livet som (nästan) tvåbarnsmor i Forsby. Vilken dag som helst får Therese och sambon Fredrik tillökning i familjen.

Coola Kix lärde jag känna redan i högstadiet. Nu har vi inte umgåtts på många långa år, därför är det kanske extra roligt att följa henne genom bloggen istället. Kix har en alternativ stil som lyser starkt i bloggen. Hon har bland annat startat upp en ny danskurs nu, ungefär som zumba fast till rock- och metalmusik!

Sofias blogg hittade jag så sent som i somras, via hennes Instagramkonto. I våras gjordes ett reportage i Bygga & Bo-bilagan, och jag dräglade över hennes vackra kök. Det visade sig att Sofia bor här i Årvas, inte alltför långt borta från mig, och jag borde verkligen våga mig ut på en visit nån dag! Sofias blogg tillhör en av mina absoluta favoriter i inspirationsväg.

Linda är gift med Kalle, som tidigare jobbade åt min pappa. För några år sen trillade jag över hennes blogg, och sen dess har jag varit fast. Hon inspirerar med bilder på deras vackra renoverade röda stuga och de vackraste handarbetena. Är sjukt förtjust i Lindas badrum på andra våningen, med rutigt golv och gamla laduplankor på väggarna...

Lundagård är namnet på ett hus, en butik/webbshop och en blogg som drivs av Aja Lund. Det var Ajas vackra gammaldags stil som fick mig att börja tycka om gamla hus och ting. Hon tar så fruktansvärt fina bilder dessutom! Fun fact: Ajas man Kitti var min rippiledare när jag blev konfirmerad 2006.

Maddes blogg har jag nyligen hittat via just gruppen Finlandssvenska bloggare. Madde gick i Yrkes på samma gång som mig, och dessutom är hon tillsammans med Emil, som jag lekte med när jag var liten. Är fullständigt fascinerad av Maddes nyrenoverade hem!

Allas vår Linn Jung, kvinnan som nästan kan kallas de finlandssvenska bloggarnas moder. Av någon underlig anledning hade jag aldrig kikat in på Linns blogg (även om jag nog visste att den existerade) förrän en lärare vi hade vid BI pratade om bloggen. Sen dess har jag varit fast. Det finns väl ingen annan som skriver så genomtänkta och korrekta, intressanta, bra inlägg som Linn?

Minna är min barndomsbästis, min högstadieklasskompis och numera nästan-granne i hembyn. Eftersom vi knappt träffas mera, så följer vi varandras liv via bloggarnas värld. Minna skriver om sitt liv i allmänhet, och hon är riktigt biten av träning!

Janina hör väl till en av bloggarna de flesta finlandssvenskar läser. Denna coola trebarnsmorsa, som härstammar från Oravais, skriver om allt mellan himmel och jord. Och ja, hon har nog de härligaste döttrarna!

Isabella jobbar på Studio Z, och är ett riktigt energiknippe som sprider positiva vibbar kring sig! Har aldrig tränat för Isabella, men bara av att läsa hennes blogg har jag börjat önska mig stundvis tillbaks till Jeppis. När jag gjorde min småbarnspraktik hade jag hand om Bellas pojke, som gjorde ett så starkt intryck på mig att min egen son kommer få dela hans förnamn. Minns också ännu hur glad jag blev när Bella en gång hämtade från dagis och gav mig komplimanger för min frisyr.

Pessi, Jeppisbruden som är ute i världen och lever modelliv. Tänk att hon man sett så många gånger bakom bardisken på Netti i lilla Jeppis nu är en kändis med nästan 1 miljon(!) följare på Facebook. Otroligt! Pessis inlägg är alltid kryddade med humor, och trots att hon kallar sin blogg för svenskfinlands blondaste, så har hon många fina tankar och funderingar!

Sara har jag känt sedan högstadiet, och hennes blogg är bland de första jag nånsin började läsa. Sara skriver om allt omkring henne, just nu blir det mycket om det lilla knytet i hennes mage. Slutar aldrig fascineras över Saras inläggsrikedom, de kommer på löpande band nästan!

Tees, min Tees. Hon började egentligen blogga när hon flyttade utomlands för snart två år sen. Bloggen glömdes bort ute i världen, men startades upp igen efter att hon fått reda på att hon var gravid. En liten paus igen, men nu när sonen Miles är född är bloggen pågång igen!

Härliga Maria som jag inte ens kände för ett år sen, men nu kan kalla en av mina goda vänner. Allt tack vare bloggarnas värld! Tror jag hittade Maria via Stinas blogg, och förstås var det de vackra bilderna och de alltid så välskrivna inläggen som fångade mig.

Janica är en av mina äldsta vänner, och under åren har vi periodvis haft mer eller mindre kontakt. I dagens läge är Janica påväg att flytta till Oravais och jag hoppas att vi ska kunna bli goda vänner igen. Hon skriver om livet som nybliven mamma till gulliga sonen Melvin, och hoppeligen också snart om husbygge!?

Är annars inte alls förtjust i modebloggar, men det finns nåt visst med Michelles blogg. Hon gick på samma gång som mig i Yrkes, och refererades alltid till som "Barbie", pga det alltid så perfekta håret och de alltid så vackra kläderna. En riktigt fashionista, som just nu berättar mycket om renoveringen av den nyinköpta lägenheten. 

Och det var i princip alla jag hade att komma med! Är det nån jag har missat? Nån jag absolut inte FÅR missa? Utöver dessa läser jag några svenska bloggar också, och som sagt ger gruppen Finlandssvenska bloggare mig ständigt nya förslag på bloggar att läsa. Hittade du nån av dina favoriter i min lista?

4 kommentarer:

  1. SUPERBRA INLÄGG! He e så kul att si vilka bloggar ader läser. Mang åv mina favoriter finns förstås me på tin lista, men några nya namn sir ja att do har. Måst absolut kik in på tem mesama! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj tack! ja tycker å he ha vari rikti intressant ti si va ader folk läser :) man kan jo hitt nya favoriter bland tem å.

      Radera
  2. Nää va fint skrivet! Söta du, tack! :*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Allti kul att läsa om va du hittar på och funderar kring :)

      Radera